1/12/17

Vajalikud ja mitte nii vajalikud beebiasjad

Ma usun põhimõtteliselt minimalismi. Mida vähem asju mul kodus on, seda õnnelikum ma olen. Pole midagi nauditavamat kui vana ja mittevajaliku äraviskamine :D Ma ei kujuta üldse ette, kuidas see ideoloogia värske beebiga kokku hakkab minema, aga loota ju vähemalt võib?

Tõenäoliselt saan ka mina 2017. aasta lõpuks selle nimekirja uuesti üle vaadata ja enda optimismi üle natuke naerda, aga seniks siis mu ennustused:

Tume tulevik: Tonis kaob lapse voodi alla ära
moosese korv jalgadel - mega nunnu, võtab vähe ruumi, kiigub. Kassid sisse ei roni. Või noh, nad mõlemad proovisid korra, kui me selle koju tõime. Kukkusid kohe välja ja rohkem pole üritanud.
Meil on ka selline tuus korv, millel on juba madrats ja tekk sees, nii et paar lisakulutust vähem. Lisaks tellisin ühelt tuttavalt veel kootud magamiskoti :D
Umbes pärast 6. elukuud korvi enam kasutada ei saa, nimelt muutub korv lapsele ohtlikuks, kui ta õpib ise istuma ja võib seetõttu sealt välja kukkuda.
Praegusel hetkel on naguuus.ee poes saadaval sellised moosese korvid ja Mothercare'is sellised.

beebipesa - kui Moosese korv ei peaks mingil põhjusel loosi minema, siis on hea laps sellega kaissu võtta ja turvaliselt edasi magada. Kui pesa väikseks jääb, saab ta selle Karmale edasi pärandada. Ostsin lumivalge. See oli võib-olla natuke rumal tegu. Aga seal on nii hea magada, ausalt! Peaaegu oleks ise ka peaga sinna sisse tukkuma jäänud. Super padi.
Tõenäoliselt pärast moosese korvist ja beebipesast välja kasvamist võtame hoopis Montessori stiilis põrandavoodi kasutusele, aga see on juba kaugema tuleviku teema.

muud magamistarbed - tekid, tekikotid, aluslinad jne ostan ilmselt jooksvalt, kui neid tõesti vaja peaks minema, aga panustan praegu rohkem sellele eelnevalt mainitud magamiskotile ja lihtsalt beebi uneajaks soojemalt riietamisele. Võimalik, et ostan ka mähkimisteki (swaddling blanket). See võib osutuda kasulikuks nende beebide puhul, kes magades palju kätega vehivad ja end sellega üles ajavad. Kasutada saab umbes kuni kolmanda elukuuni, siis õpivad nad sealt end välja murdma. Valik mähkimistekke on müügil näiteks siin.

esimeste elukuude riided - minust on saanud suur meriinovilla fänn ning tõenäoliselt tulevad need paar esimest 50-56 suuruses komplekti just sellest materjalist. Üks klient tegi mu hiljuti väga õnnelikuks, kui Sternumi e-poodi soovitas, nimelt on seal meriinokraam poole odavam kui mujal näinud olen.
Ka baby showeril saime riideid päris palju, seega esimesed kuus kuud (või isegi terve esimene aasta) peaksid suhteliselt muretult mööduma. Iseasi küsimus, kas ma suudan poes nunnudest beebiriietest mööda vaadata...

mähkmed - ei näe otsest vajadust neid suures koguses kokku osta. Kunagi ei tea, mis allergiat tekitab või kas üldse lapsele sobib. Seni kaldun pigem öko Muumi mähkmete poole, kuna neid on nii palju kiidetud, ja täiesti juhuslikult tõi sõbranna neid ka baby showeril kingituseks. Loodan väga, et beebi N. võtab need omaks, ei tahaks head kraami raisku lasta :D

vanker - kuigi plaanin last rohkem kandelinas kanda, siis vanker on ikkagi vajalik ja meie lemmikuks sai pärast mõningast valimist ja eeltööd Emmaljunga ning ilmselt selle brändi neljarattaline varsti koju veerebki. Esiteks, see on nii mugav ja turvaline. Teiseks, lisavarustus. Ma ei imesta üldse, kui neil vankritel mõne aja pärast korvi all mikrolaineahi ja televiisor on. Ja kolmandaks väärtus järelturul - kui peaksime kunagi maha müüma, saab selle eest ikkagi päris korraliku rahasumma.

mängukaar - on tõenäosus, et lapsel on sellest täiesti suva, aga samas osadele jälle meeldib väga. Leidsin hiljuti Facebookist sellise tegija nagu Metsaline ning tema käest plaanin ühe kaare mingi hetk ka tellida. Meeldib, et need on kokkupandavad ja mänguasjad multifunktsionaalsed (imetamiskeedena kasutatavad). Samas olen kuulnud, et kui võtta selline kaar, mis su kodukujundusega sobib, ei meeldi see lapsele üldse, peab olema selline happe-džungel vilede ja kelladega :D

esimesed mänguasjad - kirjutasin sellest natuke siin Montessori-teemalises postituses. Meil voodikarusselli ei tule, tuleb spetsiaalne mustvalge "päevakarussell" ja kaugemas tulevikus ka mõned puidust või muust naturaalsest materjalist mänguasjad. Usun selles osas minimalismi. Lapsel ei ole vaja palju asju. Minul näiteks oli liiga palju.

mähkimislaud - algselt oli plaan IKEAst osta, aga läks teisiti. Me ostsime lihtsalt kõrgema kummuti kaheksa sahtliga ja panime selle peale mähkimisaluse. Poes müüja muidugi ütles, et tema kasutas enda oma üldse kaks korda, kuna suurema osa ajast vahetad seda mähet ikkagi seal, kus ette juhtub. Aga noh, on olemas, ei maksnud ka eriti midagi.

õhuniisutaja - mul oli plaanis see alles vahetult enne beebi sündi osta, aga jaanuari alguses nägin Sencori õhuniisutajaid Rimis allahinnatult ning pärast umbes kahte sekundit mõtlemist ostsin meile ka ühe. Pärast esimest "märga" ööd oli vahe täiesti tuntav ning mu pikaleveninud radiaatori-nohu pea täiesti kadunud. Kindlalt üks selle aasta parimaid ostusid, ma ei tea, miks ma varem selle peale ei tulnud :D

kandelina - mul õnnestus sügisel tööd teha sellisele toredale brändile nagu Lova Sling ja ilmselt nende mei tai ka tuleb. Kui ma olin varem täiesti kindel, et last saab ainult vankris hoida, siis see pildistamine näitas, kui rahulikud lapsed tegelikult kandelinas on, seal on nii palju boonuseid lihtsalt, et tunduks patt see hankimata jätta. Kirjutan kandelinadest varsti pikemalt ka.

rinnapump - sihin pigem elektrilist pumpa, ühtegi konkreetset valikut veel teinud pole. Kahju, et neid kuidagi eeltestida ei saa, iga tissipaar on ju erinev :D
Lisaks tellisin veel Aliexpressist bambusest rinnapatju ja plaanis on ka tellida piima hoiustamiseks ühekordseid kotte. Vist peaks ka nokaga tassi kuskilt leidma, juhuks kui pudelist söötmine ei sobi.

lutt - olen aru saanud, et see võib olla kõige keerukam, osad beebid ei tahagi ühtegi lutti ning neid peab keskmiselt 20-30tk läbi proovima, enne kui ühe leiad, mis võib-olla sobib. Vahva! Ilmselt läheb siin suuremaks shopping spree'ks.

beebivann - kahjuks on meie praeguses korteris ainult dušinurk ja ma siiralt kahtlen, et N. sellest esialgu väga vaimustuses on. Nii et tuleb vann ja vannijalad. Naguuus.ee poes jäi selline silma, alustuseks kõlbab küll ning lühikest kasutusiga arvestades on hind ka täiesti ok. Ma ei pea vajalikuks eraldi vannilina ostmist ega ka mingeid pesemisgeele.

turvahäll - sain meie beebigrupist ühe naise käest uue Chicco 0-13kg turvahälli koos alusega, võtsime selle kodus lahti, panime kokku tagasi ja meespool tunnistas täiesti normaalseks. Praegu magavad seal sees kassid :D

beebiapteek - üks väga hea diil, mille ma kuskilt blogist leidsin, on apteekide tasuta beebipakid. Eestis pakuvad seda näiteks Apotheka ja Benu. Mulle endale tundub Apotheka oma sisu poolest ahvatlevam, aga ilmselt proovin mõlemad ära.
Veel tuleb ilmselt juurde osta beebi kraadiklaas, paracetamoli küünlad, saialille tinktuur, nibukreem, puhastuslapid, niisked salvrätikud.

lambanahk - multifunktsionaalne. Saab kasutada mängukaare all või panna talvel vankrisse lisasoojenduseks. PS! Kui keegi teab mõnda head Eesti tootjat, kellelt saab beebidele sobivat ja pehmet, andke teada, tahan osta!

Nii hirmus kui see ka poleks, ka minul oli kunagi sellises seisus tuba.
Esialgu sellest nimekirjast piisab. Ma kahjuks tean juba, et siia lisandub veel hunnik asju juurde nagu söögitool, talveriided, uus voodi jms, aga ma ei hakka neid praegu kirja panema, juba praegu läks silme ees kirjuks :D

Mida te soovitaks juurde lisada, mida maha võtta? Oskab keegi mõne toote koha pealt ehk kaasa rääkida? Kasulikud soovitused paneks siia nimekirja juurde, ehk on kellegil tulevikus veel kasu :)

9 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Rinnapumpa ei soovita ette osta. Ausalt ka. Mul 2 last, kummagagi ei läinud vaja. Okei, esimesega idee poolest oleks võinud vaja ka minna, aga ma ei saanud ei TommeeTippee ega Medelaga mitte tilkagi kätte, samas ise käsitsi tuli ikka iga kord ca 200 ml ära. :D Milleks sa seda üldse osta plaanid? Kui lihtsalt "igaks juhuks, äkki läheb vaja", siis kohe kindlasti ei soovita, selle saab ka jooksvalt osta. Kui tahad seda sellepärast, et pead vahepeal last pudelist toitma, siis jällegi - käed teevad kiiremini selle töö ära, lisaks pärast ei ole saja erineva osa ja otsiku pesemist kuskil kraani all.

Luttidega sama asi.. esimesele lapsele sobisid kõik lutid, teisele mitte ükski.. peale kümnendat lutti andsin alla - saab ka ilma hakkama! Praegu pisem 9-kuune, varsti niikuinii oleks see teoreetiline lutivõõrutamisaeg juba käes ja oleme kõik ellu jäänud ilma selleta. :D

Muumi mähkmed tekitasid minu lapsel (Kusjuures ainsana kõikvõimalikest) sellise lööbe, et hoia ja keela.. Libero, Pampers jt sellist nähtud ei tekitanud, mitte kordagi.

Kui teil on plaanis siiski osta lapsele ka võrevoodi (neil on sageli osad pulgad eemaldatavat, et selline laps kes tugede najal kõnnib, saab seal täitsa vabalt ka sisse-välja ise liikuda), siis asi mida mina kindlasti silmas pean kui kunagi peaks kolmas sündima - et see oleks võimalikult minimalistlik. Mul praegu on lapsel mingisugune hällifunktsiooniga ja mingi hoiukast on seal all ja issand kuidas ma seda voodit ei salli :D Olgugi, et see on klambritega fikseeritav, et see ei kõiguks, siis 100% stabiilne see ikkagi pole, nagu üks tavaline 4 jalaga võrekas ilma igasuguste kiigutamisfunktsioonideta. Kusjuures ei kasutanud me seda kiigutamisvärki tegelikult kordagi.

Lisaks soovitan osta kindlasti mõne veekindla madratsikaitselina. Lastel ikka kipub mähkmest ka läbi laskma teinekord, siis on hea - viskad selle lin pessu, aga madrats kuiv ja puhas. Ei pea ootama et madrats kuivaks ära, et uuesti voodi üles teha nt. Neid müüakse ka kusjuures täiesti suures mõõdus vooditele isegi, 160x200 ja 180x200 on saada nt hotellitarbed.ee-s.

Siiri said...

Pean jah vahepeal pudelist toitma (või noh, isa peab :D). See on kusjuures esimene kord, kui ma kuulen, et käsitsi saab rohkem ja kiiremini kätte. Äkki proovin siis alguses niisama. Aitäh soovituse eest!
Meil tuleb pärast moosese korvi kasutusele põrandavoodi, võrevoodit ei taha. Välja arvatud juhul, kui põrandavoodi lapsele ikka üldse ei sobi, siis peab midagi muud välja mõtlema. Ja kindlasti lisan madratsikaitse ka nimekirja :)

test said...

Üks pisiasi, mis pähe kargas aga mis esimestel elukuudel kindlasti vaja - pisikesed rätikud/lapikesed. Beebidel tuleb alguses palju toitu koos krooksudega üles ja neid kulub ikka korralikult. Olemas ka sallikesed/põlled selleks puhuks kui refluks väga hull ei ole.

Unknown said...

Seoses mänguasjadega tuli meelde, et kindlasti soovitaksin Sophiet. http://www.looduspere.ee/toode/kaelkirjak-sophie-5/

Päris tita ei tee sellega küll midagi, aga hammaste tuleku ajal ideaalne närimislelu, lapsele käepärane ja looduslikest materjalidest ka. Mul esimene järas enda oma suht ribadeks ja teine on ka oma Sophiega väga rahul. Vee all väga hõlpsasti pestav ka. Siis küll piiksufunktsioon kaob ära kuniks ära kuivab, vett ikka satub sisse. :D

Siiri said...

Liis - aitäh! Kuskil kauges nimekirjas oli see lapimajandus kirjas, aga siia millegipärast ei pannud. :D

Alexandra - Sophie on meil täitsa olemas, baby showerilt saime, ootab sahtlis oma aega :P

moskiito said...

Minimalism on ka minu meelest the only way to go, et tervet mõistust ja piisavat elamispinda säilitada. Less is more ja ainus hetk, mil asjad korras ja puhtad, on enivei enne last, seega mida vähem träni, seda lihtsam pärast elamist korras hoida. Ma ei tundnud mingit vajadust beebipoode tühjaks osta, aga see ei tähenda sugugi, et mul poleks tarbetuks osutunud oste. Minu soovitus - hoida heaga eemale poodidest, mis asuvad sünnitusmajade lähistel. Ilmselgelt on seal vähemalt kolmekordsed hinnad, paanikas värsked vanemad ostavad ilma ühtegi küsimust esitamata 16-eurosed rinnapadjad, 22-eurose nibukreemi, 50-eurose imetamisrinnahoidja ja otsa veel 30-eurosed geelipadjad rindade jahutamiseks ja soojendamiseks rinnapõletiku korral (khmm, mina). Do not.

Minu tähelepanekud, täiendused ja avastused sinu nimekirjast inspireeritult on järgmised:

Beebipesa müüsin pärast nädalast kasutamist maha, kuna laps hakkas kohe hällis magama. Seda muret õnneks pole, et titeasjadest järelturul lahti ei saa - igale asjale on otsemaid ostja olemas, see on täiesti naeruväärne, kui efektiivne ja haige see tite-emmede netibisness on. Oleksin äärepealt müünud maha ka mängukaare, aga hea, et seda ei teinud, kuna tegelikult oli vaja lihtsalt ära oodata, kuni laps hakkab asju katsuma ja vaatama. Ja mängukaar-tegelustekk ei pea sugugi olema happe-džungel, rahulikud värvid ja tuppa sobivad toonid on mitmete teooriate kohaselt lapse arengule isegi kasulikumad.

Mänguasjadega tuleks ka kannatust varuda, kuna need osutuvad (nagu tegelustekk ja mängukaar) kasulikuks alles siis, kui laps juba natuke asjadest aru saab. Karussell voodi kohal on vähemalt meil täielik elupäästja ja kaisuloomake on ühendavaks elemendiks nii hällis, vankris kui autos ja hõlbustab oluliselt lapse harjumist uute esemete ja kohtadega. Ja mänguloomi peab olema üks, kui neid on mitu, siis efekt kaob.

Mähkimislauda pole spetsiaalselt osta vaja, sest sisuliselt sobib iga suurem pind, mis on õigel kõrgusel (nii et sul on mugav kummardada ja toimetada nii et selg ei väsi) ja vaja on vaid pehmet mähkimismatti, millele peale asetada kilekattega mähkimisalus lekete vältimiseks ja ongi olemas. Eriti hea, kui tegu on kummutiga, sest siis saab kõik mähkmed, kreemid ja muud vajalikud asjad ilusti sahtlisse silma alt ära panna.

Rinnapump on kahtlemata vajalik asi ja testida saab neid ka, selleks on laenutused. Ainult et valmis tõesti jah osta seda ei saa, kuna tissid ei tööta enne tite kättesaamist. Mina olin koju pääsedes väga õnnetu, et mul pumpa polnud, sest piima pole vaja pumbata ainult selleks, et kuskile minna, vaid ka leevendamaks piimapaisu (tekib kolmandal kuni seitsmendal päeval pärast sünnitust) ja rinnapõletikku (see on mind tabanud juba 5 korda, laps on praegu 3-kuune). Soovitan Medela Calma Swingi (komplektis on ka geniaalne rinda imiteeriv pudeliotsik, millega last toita, ilma et ta rinnast võõrduks).

Kuigi vannis on tite pesemine ja lõbustamine tunduvalt lihtsam, siis ei tasu ka duši üle meelt heita, sest igasuguseid toredaid asju on välja mõeldud - lastele meeldib väga voolav vesi ning seega on duši-lamamistoolike täiesti geniaalne leiutis. Kuivab ruttu, kaalub vähe, käib väikseks kokku ja on lapsele meeldivalt pehme. Üks asi veel, mille olemasolu elu hõlbustab, on lamamistool. Meil on Babybjörn. See on ülimalt lakoonilise kujundusega ülimugav asi, kus titt endale ise hoogu annab ja mõnusalt istub. Neid on muidugi ka igasuguseid muid, aga valdavalt on need jälle suht happetripid - tulede, vilede, surinate ja särinatega. Üht on vaja ainult silmas pidada - üle paari tunni ei tohi teda seal hoida, sest nende seljalihased on veel liiga nõrgad selleks, et poolistuli asendis liiga kaua olla. Ja liiga pisikesena ei ole ka vaja teda sinna panna.

Beebikraadiklaasiks soovitan lutikujulist kraadiklaasi. Ma ei saa üldse nendest aru, kes oma lastel tagumikust temperatuuri mõõdavad, see on täiesti ebainimlik ja beebile väga ebameeldiv.

Tahaks veel väga palju kirjutada, aga sain just aru, et ma targutan.

Head ööd :)


Unknown said...

Piimapaisu puhul kõige parem abiline on siiski beebi ise, ning tegelikult ei soovitatagi rinda täiesti tühjaks lasta isegi siis kui on pais, kuna see annab jällegi vale signaali kehale. Kõige parem variant on veidikene ainult välja lasta, et kergem hakkaks, ja siis laps rinna otsa jälle. Rinnapõletikud olid mul sagedased külalised lapse 7-kuuseks saamiseni, ja sellegipoolest sain hakkama ilma rinnapumbata. Minu jaoks muidugi põhiprobleem oligi asjaolu, et need mis ostetud said, ei sobinud mulle üldse.. võisin tund aega ka selle sama Medela Swingiga istuda ja väga midagi välja ei tulnud. Ise lahendasin asja 3-4 minutiga. :)

Minu jutu mõte pole see, et ei jumala eest ära osta rinnapumpa, aga nt praegu ma tunnen, et minu jaoks see rinnapumbamajandus oli kõige mõttetum väljaminek kogu selle beebikrempli juures. Lisaks (vähemalt minu jaoks) ei ole tegu ka kõige odavama väljaminekuga, mina enda omade eest käisin kokku välja pea 300 eurot ja kasutegur oli suhteliselt 0.

Aga eks inimesed olegi erinevad. Tean neid kellel lamamistool on kasutusel olnud paar korda ja siis on selle maha müünud, samas minu jaoks oli see mõlemi lapsega täiesti asendamatu abiline kui tahtsin nt süüa teha, pesema minna jms. Sai selleks pooleks tunniks laps lamamistooliga enda lähedale võetud, tema jälgis mis ma toimetan ja mina sain asjad aetud. Täiesti super asi minu jaoks.

Siiri said...

Anne - aitäh, et nii hilja õhtul selle eepose siia trükkida ikkagi viitsisid :D Loodan väga, et meile see duši-lamamistool sobib, saab ruumi kokku hoida ja beebivanni ostmata jätta.
Kirjuta julgelt veel! Eks me kõik emad õpime ju teiste kogemusest ka väga palju ;)

Alexandra - ma nii kalleid pole vaadanud :D Netis neil hind tavaliselt 40-50€. Mul ei ole midagi ka kasutatud pumba vastu, nii kui nii saab see ostetud väga lühikeseks ajaks. Aga eks ma proovin ja vaatan, mis välja tuleb (kas tuleb?), nagu Anne mainis, siis beebi-business läheb hästi ja vajadusel saab ka maha müüa :D